1 2 3 4 5 6 7 8 9

Viinatraktorit Brasiliassa

Nyt puhutaan paljon uusiutuvista energiavaroista. Valtra on kehittänyt vuosikymmenien mittaan mitä moninaisimpia ratkaisuja. MTT-Vakolan kanssa tehtiin häkäkaasulla käyvä traktori, kasviöljyjen käyttöä tutkittiin ennen biodieselin kehittämistä. Samoin tutkittiin alkoholin käyttöä polttoaineena ja Brasiliassa ryhdyttiin alkoholikäyttöisen Valmet-traktorin sarjavalmistukseen vuonna 1983.

 

Brasiliassa käynnistettiin suurimittainen Proalcool-projekti jo 1970 luvun puolella energiakriisin seurauksena. Moottorikäyttöön tarkoitettua etanolia käytettiin ottomoottoreissa. Valmet oli silloin ja Valtra nyt Brasilian markkinajohtaja sokeriruokoviljelmien etanoliteollisuudessa ja oli luonnollista, että asiakkaat saattoivat hyödyntää kotoista polttoainetta. Valmet halusi tehdä dieselprosessilla toimivan etanolimoottorin. Yhteistyökumppanina oli silloinen moottorien toimittaja, MWM (Motorenwerke Mannheim), joka oli tutkinut samaa asiaa Fendtin kanssa Saksassa.

Syntyi kahdella polttoaineella käyvä moottori. Koska alkoholi ei syty puristuksesta kuten dieselpolttoaine, järjestelmässä oli kaksi polttoainepumppua. Jakajapumppu ruiskutti joutokäyntiä vastaavan määrän sytykkeeksi sylinteriin, Vastaavasti rivipumpulla ruiskutettiin tarvittavaa tehoa vastaava määrä etanolia. Täydellä teholla dieselpolttoaineen kulutus jäi 10 prosenttiin käytetystä alkoholimäärästä.

 

Sovellus traktoriin ei ollut kuitenkaan ihan helppoa. Etanolin vaikutukselle alttiit osat ja tiivisteet piti valita huolellisesti. Etanolin mukaan lisättiin hieman kasviöljyä pumpun elementtien voitelemiseksi. Moottoria sai sekä nelisylinteriseen malliin Valmet 88 ja kuusisylinteriseen malliin 118-4.

 

Alcool-traktoreita

Vuonna 1986 alkoholin hinta oli laskenut, eikä kahden polttoaineen järjestelmällä saavutettu säästöjä, sillä traktorit olivat kalliimpia kaksinkertaisen polttoainejärjestelmän takia. Alkoholikäyttöisiä traktoreita ehdittiin kuitenkin valmistaa 1700 kappaletta vv. 1983-1986. Historia toistaa itseään. Brasiliasta on hiljakkoin kantautunut tietoja, että dieselprosessilla käyviä alkoholimoottoreita kehitetään jälleen traktoreihin sokeriruokotilojen tarpeisiin.

 

Uusiutuvia energiamuotoja tutkittiin jo 1980-luvun alussa. Kaksoispolttoainejärjestelmällä toimivassa dieselmoottorissa jakajatyyppinen ruiskutuspumppu syötti joutokäynnin verran dieselpolttoainetta sytykkeeksi. Etanoli ei syty puristuksesta kuten dieselpolttoaine. Niinpä pieninä määrinä ruiskutettu dieselpolttoaine syttyi dieselprosessin tapaan ja samalla syttyi myös etanoli.

 

 

 

 

 

 

Malleja oli kolme, Valmet 118 ja 118-4 Alcool, moottorina oli 5,9 litran kuusisylinterinen MWM, joka kehitti 128 hv SAE/2300 r/min. Nelisylinterinen Valmet 88 Alcool kehitti noin 80 hv.